VisitBritainin mukaan Yhdistynyt kuningaskunta on valmis vastaanottamaan 1,3 miljoonaa vierailijaa Persianlahden yhteistyöneuvostosta (GCC) vuonna 2024. Tämä ennuste kuvastaa Persianlahden yhteistyöneuvoston matkailijoiden kasvavaa merkitystä Yhdistyneen kuningaskunnan matkailutaloudelle ja elpymiselle.
GCC:n matkailijat ovat tunnettuja suurista kulutustottumuksistaan ja luksusta arvostavista matkailijoista, ja he ovat VisitBritainin maailmanlaajuisten markkinointitoimien painopisteenä. VisitBritain on Yhdistyneen kuningaskunnan kansallinen matkailuvirasto.
GCC:n markkinoiden vahvistaminen
Persianlahden yhteistyöneuvostosta tulevat matkailijat vaikuttavat merkittävästi Yhdistyneen kuningaskunnan matkailuteollisuuteen. Mielenkiintoista on, että he käyvät Lontoon ja Manchesterin kaltaisissa ikonisissa kohteissa, mutta myös ostoksilla ja hienoissa ravintoloissa.
Aiemmin, vuonna 2019, ennen pandemiaa, GCC:n matkailijat käyttivät Yhdistyneessä kuningaskunnassa yli 2 miljardia puntaa. Tämä suuntaus korostaa heidän elintärkeää rooliaan Ison-Britannian vieraanvaraisuus-, vähittäiskauppa- ja viihdealojen tukemisessa.
Tammikuun ja kesäkuun 2024 välisenä aikana Yhdistynyt kuningaskunta on jo vastaanottanut 512 000 turistia GCC-maista. Tämä merkitsee 25 prosentin kasvua verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2023. Lisäksi vuoden 2024 ensimmäisten kuuden kuukauden aikana GCC-maiden matkailijat käyttivät 1 miljardi Yhdysvaltain dollaria, mikä on 6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023.
Kasvun edistämiseksi VisitBritain isännöi 20 GCC-maiden ostajia ”Destination Britain Middle East and Asia” -tapahtumassaan. Tapahtuma järjestettiin 20.-22. marraskuuta 2024 Bengalurussa, Intiassa. Yhdistyneen kuningaskunnan matkailutoimittajat tapasivat yli 70 johtavaa ostajaa Kiinasta, GCC:stä, Japanista, Intiasta ja Etelä-Koreasta.
Heidän markkinointistrategioissaan korostetaan Britannian kulttuuriperintöä, luksuselämyksiä ja perheystävällisiä nähtävyyksiä. Lisäksi VisitBritain tekee yhteistyötä lentoyhtiöiden, matkatoimistojen ja vaikuttajien kanssa esitelläkseen Britanniaa pakollisena matkakohteena.
Yhdistyneen kuningaskunnan matkailun elvytysponnistelut
Persianlahden yhteistyöneuvoston (GCC) matkailijoiden ennustettu tulva on seurausta siitä, että maailmanlaajuinen matkailuala jatkaa elpymistään. Yhdistynyt kuningaskunta on toteuttanut aloitteita matkailun sujuvoittamiseksi, kuten parantanut viisumiprosesseja ja parantanut vierailukokemuksia.
Näillä toimilla pyritään tekemään Britanniasta ensisijainen valinta kansainvälisille matkailijoille, erityisesti GCC:n kaltaisilta arvokkailta markkinoilta. Lisäksi Yhdistyneen kuningaskunnan matkailualan elpyminen tukee paikallisia yrityksiä ja luo työpaikkoja, mikä lisää näiden aloitteiden merkitystä.
VisitBritainin Lähi-idän ja Aasian apulaisjohtaja Carol Maddison korosti, miten ETA helpottaa matkustamista Yhdistyneeseen kuningaskuntaan. Tällä hetkellä ETA:n voivat saada viisumivapaista maista, kuten GCC-maista, tulevat matkustajat.
”Kun lentoyhtiöiden yhteydet alueellisten yhdyskäytävien kautta ovat lisääntyneet ja lisäksi on otettu käyttöön ETA-järjestelmä (Electronic Travel Authorisation), GCC:n kansalaiset voivat nyt matkustaa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan helpommin ja helpommin”, hän totesi.
”Työskentelemme kauppakumppaneidemme kanssa, muun muassa Destination Britain Middle East and Asia -tapahtumassa, ja hyödynnämme näkemäämme voimakasta kasvua esittelemällä Britannian uusimpia matkailutuotteita ja -kokemuksia varausten lisäämiseksi.”
Yhdistyneen kuningaskunnan kuvauspaikat houkuttelevat kävijöitä
Vuonna 2024 GCC:n matkustajia houkuttelevat erityistapahtumat ja kulttuuriesittelyt, kuten ramadan-ystävälliset ohjelmat ja halal-sertifioidut matkapalvelut. Tarjoamalla räätälöityjä elämyksiä Yhdistynyt kuningaskunta varmistaa, että alueelta tuleville vierailijoille on tervetullut ympäristö.
VisitBritainin Destination Britain -tapahtuman jälkeen toimisto käynnistää myös ”Starring GREAT Britain” -kampanjan vuoden 2025 alussa. Kampanjassa hyödynnetään erityisesti Britanniassa sijaitsevien televisio- ja elokuvakuvauspaikkojen vetovoimaa uusien vierailijoiden houkuttelemiseksi. Tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä 20 markkinalla oli kiinnostunut vierailemaan tällaisilla kuvauspaikoilla Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Kuva: bedneyimages on Freepik